torsdag 17 mars 2016

Hemma igen och flyg- och boendetips

I söndags kväll kom vi hem sent och nattsömnen blev sådär, som tur var hade vi tänkt ut att det skulle bli så innan så vi hade tagit ledigt på måndagen och vara bara hemma och tog det lugnt. Det var även skönt för Viggo att landa hemma och bara få vara och leka med sina leksaker.
Igår var det första dagen på dagis och jobb och det gick bra, fast vi var ganska trötta och vi somnade tidigt allihop.

Jag kan varmt rekommendera den flygrutten som vi valde förra resan, med Lufthansa via Frankfurt. Frankfurt är en väldigt bra flygplats och personalen är fantastisk, vi fick genvägar överallt för att vi hade barn. Flygplanet var bra och servicen var jättebra. Maten var också helt okej. De bästa av allt var att man landar senare på dagen jämfört med de flesta andra flygbolag, som tex Finnair via Helsingfors om de flesta väljer, de landar vid 8-9 på morgonen medan Lufthansa landar vid lunchtid. Landar man så tidigt på morgonen ska man fördriva en hel dag på stan när man är helt slut och jetlaggad efter resan, man får ju inte hotellrummet förrän på eftermiddagen. Det var också skönt när man skulle resa att planet inte gick förrän på eftermiddagen och man kunde i lugn och ro ta sig till flygplatsen utan att behöva gå upp i ottan. Sen blev det middag på planet från Frankfurt till Seoul och sen var det kväll och natt och man kunde sova gott. Enda nackdelen med ditresan var att vi hamnade i en lång kö till imigration, det var ingen hit. Vi vet dock inte om det alltid är så vid den tiden på dagen eller för att de var en söndag.
När det gäller hemresan är det också väldigt skönt att flyget går på eftermiddagen, speciellt med tanke på att man måste åka till flygplatsen i väldigt god tid, minst fyra timmar före. Men nackdelen med det var att man landar väldigt sent lokal tid, vi landade vid 22-tiden på Kastrup i Köpenhamn. Då var vi helt slut efter att ha varit vakna i nästan ett dygn och kunde knappt hålla ögonen öppna.
Men summan av kardemumman är ändå att jag lätt skulle välja den flygningen vid första resan alla gånger. Men nu när vi ska hämta lillasyster så tycker vi inte att det är idealiskt att landa så sent med lillasyster. Dels känner vi att vi behöver vara lite piggare när vi åker med henne och sen vill iaf jag att Viggo ska vara vaken och kunna följa med och hämta oss på flygplatsen. Det vore också roligt om lillasyster kan få samma välkomstkommitté på Kastrups flygplats som storebror fick när vi kom hem med honom. Så vi får se om vi hittar något mellanting mellan Finnair och Lufthansa.

När det gäller boendet så kan trivdes vi väldigt bra på vårt lägenhetshotell Somerset Palace. Vårt lägenhet var väldigt stor och fräsch, två sovrum, två badrum, vardagsrum och kök. Frukosten var bra, där finns ett lekrum för barnen, gym och pool på taket som är öppen på sommaren. Servicen var toppen och det finns både restauranger, ett café och en liten livsbutik i anslutning till hotellet.

Här får ni en rundtur i vår lägenhet.

Vardagsrummet med stort matbord till höger. Gott om plats för leksaker!

Lilla sovrummet.

Stor hall. Dock saknar man hängare till jackorna, väldigt konstigt. Dörren längst ner till höger är en liten garderob med hyllor för skorna, strykbräda och strykjärn finns också där. Vagnen fick även plats där inne så den stod där i vanliga fall.
Den andra dörren leder till badrum med dusch.

Köket. Här finns även tvättmaskinen.

Master bedroom. Stort rum och stor säng med plats för hela familjen.

Bredvid stora sovrummet finns garderober och längst in ett badrum med badkar.

Och här är lekrummet på hotellet som ligger på samma våning som frukosten.

Läget på hotellet var också kanon!
- Bara ett stenkast från turistgatan i Insadong där det finns restauranger och butiker.
- Bara 5 min promenad från tunnelbanan.
- Kort promenad till både stora palatset Gyongbukgung och mysiga gränderna i den gamla byn Bukchon Hanok Village
- På ca 10 min promenad kommer man till den konstgjorda floden Cheonggyecheon
- På ca 15 min promenad kommer man till området Myongdong där det finns oändligt med butiker och restauranger.
- En större mataffär hittar man i Lotte Departmentstore, oftast i källaren, det finns en precis vid Myongdong och en vid Seoul Station, som bara ligger ett par tunnelbanestationer bort.